MVnet logo

Blogi » Vuosi ja rapiat Sigmaticin asiakkaana

  • Julkaistu 29. Joulukuuta 2007
  • Kirjoittanut: Mikko Vestola
  • 3 kommenttia

Sigmatic logo

MVnet siirtyi 24.10.2006 pois Futuronin palvelimilta Sigmatic Oy:n palvelimille (ks. MVnetin palveluntarjoaja vaihtuu - Hyvästi Futuron). Tätä siirtoa en ole katunut hetkeäkään. Sigmaticin palvelimet ovat olleet ainakin omalla kohdallani hyvin luotettavia. Edellisestä pidemmästä katkoksesta on niin kauan, että en edes muista, milloin se on ollut. Laadukkaan palvelun tunnistaakin siitä, että palvelu hyrrää huomaamattomasti taustalla. MVnetissä on siis käytössä Sigmaticin Advanced Linux -hotellipalvelu, joka maksaa 100 euroa / vuosi ja tähän lisättynä vielä fi-domainin maksut (48 euroa / kolme vuotta). Hinta ei tosiaankaan tunnu mitenkään pahalta, kun ei tarvitse taistella tekniikan kanssa tai huolehtia katkoksista.

Web-hotellin hallintapaneeli on suomeksi ja helppokäyttöinen. Hallintapaneelista onnistuvat helposti kaikki oleellinen mm. kävijätilastojen katselu, tietokantojen hallinta, sähköpostilaatikoiden luominen ja roskapostiasetusten säätö. Käytetty roskapostisuodatin, Spam Assassin, on ainakin itselläni estänyt hyvin spämmit.

Tekniikka tuntuu siis pelaavan Sigmaticilla. SSH-yhteyden avulla sivujen päivittäminen onnistuu helposti ja turvallisesti. Itse asiassa FTP-yhteyden kauttahan ei kannattaisi edes siirtää mitään tiedostoja, joissa voi olla salasanoja tai muuta luottamuksellista tietoa, kuten PHP-skripteissä tai tietokannoissa voi olla. FTP-yhteyshän on salaamaton ja periaatteessa joku voisi saada salasanat tietoonsa (riski on kyllä pieni, mutta olemassa). SSH-yhteys taas on täysin salattu, joten sen kautta on turvallista siirtää luottamuksellistakin tietoa.

Joululahjana Sigmaticilta sivutila tuplattiin 1 gigatavusta 2 gigatavuun. Lisäksi Sigmatic on nyt siirtynyt käyttämään palvelimillaan ns. klusterointia, jonka pitäisi taata entistäkin luotettavammat palvelut (tai itse asiassa klusterointi on tainnut olla käytössä jo muutaman kuukauden ajan, nyt vasta "virallisesti" kaikilla palvelimilla). Hienoa on, että palvelua halutaan kehittää luotettavammaksi. Asiakaspalvelu Sigmaticilla on ollut ainakin omalla kohdallani hyvin asiantuntevaa, ripeää ja ystävällistä. Arkisin vastauksen ongelmaan on saanut usein saman päivän sisällä ja joskus jopa tunnin sisällä viikonloppuna. Tosin itse en ole asiakaspalvelun kanssa ollut hirveästi tekemisissä, joten kovin pitkälle ei tästä pidä vetää johtopäätöksiä. Tuen tavoittaa tarvittaessa myös puhelimitse.

Itse voin kyllä hyvin suositella Sigmaticin palveluita niin yksityisille kuin yrityksille, jotka etsivät kohtuuhintaista ja laadukasta web-hotellia. Hyvästä kannattaa maksaa. Tosin web-hotelli ei kyllä aina riitä vaativimpiin tarpeisiin. Raskaisiin sovelluksiin kannattaa hankkia virtuaalipalvelin tai oma palvelin, jotka saa myös Sigmaticilta, eikä hintakaan päätä huimaa.