Blogi » Vuosi 2008 MVnetissä
Vuosi on jo vaihtunut, joten on taas aika silmäillä hieman MVnetin viime vuoden tilastoja ja tapahtumia. Vuoden 2007 vastaavat tilastot voi lukea kirjoituksesta Vuosi 2007 MVnetissä.
MVnetissä käytetään siis oman kävijälaskurin lisäksi mainiota Google Analytics -tilastointiohjelmaa, josta saa kaivettua irti paljon hyödyllistä tietoa. Myös Google AdSense, Google Webmaster Tools sekä Sigmaticin webhotellin AWStats-tilastointiohjelma tuottavat mielenkiintoisia tilastoja. Alla siis joitain tilastoja MVnetistä vuodelta 2008. Tässä kirjoituksessa esitetyt kaaviot ovat Google Analyticsin tuottamia ajalta 1.1.2008 - 31.12.2008.
Kävijät ja liikenne
MVnetin oman kävijälaskurijärjestelmän mukaan vuonna 2008 kävijöitä oli yhteensä 435 764. Tämä on 5866 kävijää vähemmän kuin vuonna 2007. Kävijöitä oli keskimäärin 1190 per päivä, kun vuonna 2007 lukema oli 1210. Päivämäärä 17.11.2008 pitää hallussaan MVnetin vuoden 2008 päivittäisen kävijämäärän ennätystä, joka oli 1847 kävijää yhdessä päivässä. Vuonna 2007 vastaava piikki osui vuoden alkuvaiheille ja oli 3326 kävijää yhden päivän aikana.
Google Analytics -palvelun mukaan kävijöitä oli MVnetissä vuonna 2008 yhteensä 376 095. Sivunlatauksia oli 720 004, joka tekee 1,91 sivunlatausta per kävijä. Vastaavat luvut vuodelta 2007 olivat 385 264 kävijää, 773 833 sivunlatausta ja 2,01 sivua/kävijä. Luvut poikkeavat luonnollisesti MVnetin omasta kävijälaskurista, koska kävijät lasketaan hieman eri lailla. Googlen palvelu on ehkä paremmin vertailukelpoinen. MVnetin kävijämääriä voi verrata Suomen muihin sivustoihin Oindex-palvelussa.
Sen sijaan AWStats-tilastointiohjelman mukaan vuonna 2008 MVnetissä vieraili 360 251 uniikkia kävijää, vierailuja oli 527 418 ja sivunlatauksia oli 1 312 453. Vastaavat luvut vuonna 2007 olivat 367 841 uniikkia kävijää, 528 769 vierailua ja 1 274 954 sivunlatausta. Sivunlatauksien määrään vuosi 2008 toi siis AWStatsin mukaan hieman kasvua kun taas kävijöiden määrä hieman pieneni.
Aikaisempina vuosina kävijämäärä on ollut aina kasvussa, mutta nyt tuli siis ensimmäinen vuosi, jolloin kävijämäärä ei kasvanut vaan pysyi käytännössä samana. Tämä oli hyvin ennustettavissa, koska vuonna 2008 uutta sisältöä ei tullut enää niin paljoa kuin aikaisempina vuosina. Aikaa ei vain yksinkertaisesti riitä tähän niin paljon kuin ennen.
AWStatsin mukaan vuonna 2008 MVnetissä käytettiin kaistaa yhteensä 169 Gt. Kuukaudessa kaistaa käytettiin keskimäärin 13,4 Gt. Eniten kaistaa käytettiin tammikuussa: 19,6 Gt/kk, joka alkaa jo kolkutella webhotellin kuukausittaisen liikennöinnin rajoja (20 Gt/kk). Kaistaa kului n. 474 Mt/päivä ja 336 kt/kävijä. Määrät vaihtelevat paljon riippuen ajankohdasta. Esim. kesällä on yleensä kaikista hiljaisinta aikaa. Kaistan käyttö kasvoi viime vuoteen verrattuna selvästi - vuonna 2007 kaistaa käytettiin "vain" 141 Gt.
Mainonta ja hyväntekeväisyys
AdSense-ohjelman kautta ansaittuja mainostuloja kertyi vuodelta 2008 noin 1910 $ (n. 1300 euroa maksuhetken valuuttakursseilla laskettuna), joka on noin 37 % vähemmän kuin vuoden 2007 summa (3027 $). Keskimäärin Google-mainoksilla tienasi siis noin 3,6 e / päivä, kun se vuonna 2007 oli 5,6 euroa / päivä. Tämä tosin selittyy sillä, että vuonna 2008 mainostuloja tuli paljon enemmän suoraan mainostamalla. Kun AdSensen kautta lasketut tulot yhdistetään suoraan mainostamalla saatuihin tuloihin, on summa noin 2300 euroa, joka jää vain 60 euroa vuoden 2007 tuloista. Dollarin kurssikehitys ei ollut kovin edullinen AdSensestä saatujen tulojen kannalta. Lisäksi mainostuloja heikensi se, että MVnetissä on vuoden 2008 elokuusta asti mainostettu Polkupyöräwikiä, joka syö yhden mainospaikan.
Hyväntekeväisyyteen, eli Suomen World Visionin katastrofirahastoon, tästä summasta meni siis 20 % eli noin 460 euroa. Summa jäi hieman tavoitteesta (500 e), mutta tälläkin on varmasti saatu tehtyä paljon hyvää. Summa riittäisi esim. esikoulun rakentamiseen, kunnostamiseen tai kalustamiseen köyhällä asuinalueella ja vielä jäisi ylikin.
Tänä vuonna 20 % MVnetin mainostuloista tilitetään niin ikään hyväntekeväisyyteen. Tällä kertaa hyväntekeväisyyden kohteeksi on Kauhajoen murheellisten tapahtumien valossa valittu kotimainen Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) ja erityisesti koulukiusaamisen ehkäisy. Joten jos tahti jatkuu vähintään samana, saadaan tämän vuoden loppuun mennessä tilitettyä hyväntekeväisyyteen taas toiset lähes 500 euroa.
Suosituimmat sivut
Vuoden 2008 kävijät jakautuivat Google Analyticsin mukaan eri sivuille melko tasaisesti, mutta selvästi suosituin sivu oli viime vuoden tapaan Langaton kotiverkko -sivu, joka nappasi n. 6,9 % MVnetin koko vuoden sivulatauksista. Kävijät viihtyivät kyseisellä sivulla keskimäärin lähes 9 minuuttia. Seuraavaksi suosituin oli Vitsit-sivu 6,1 % osuudella ja MVnetin etusivu 5 % osuudella.
Osioiden suosio oli lähes täsmälleen sama kuin vuonna 2007. Osioista suosituin oli Kotisivun teko -osio, jonka sivut kahmaisivat noin 20 % vuoden sivulatauksista. Tietokoneet-osio oli myös suosittu 18 % osuudella. Kolmantena tuli Tutkielmat-osio 16 % osuudella.
Keskustelupalstan osuus sen sijaan kasvoi huomattavasti. Kun vuonna 2007 keskimäärin joka sadas sivunlataus oli keskustelupalstan sivunlataus, vuonna 2008 jo melkein joka kymmenes sivunlataus tuli keskustelupalstalta.
Keskimäärin kävijät viettivät yhdellä sivulla aikaa 2 min 23 sek, kun vastaava lukema oli viime vuonna parisenkymmentä sekuntia enemmän.
Liikenteen lähteet
Kävijöistä yhä noin 78 % on uusia kävijöitä. Selvästi suurin osa (96%) MVnetin kävijöistä tuli viime vuoden tapaan eri puolelta Suomea. Noin 76 % tuli sivuille Googlen hakukoneen kautta. Tämä on neljä prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2007. 13 % tuli muilta sivustoilta löytyvien linkkien kautta (17 % vuonna 2007) ja 10 % tuli sivustolle suoraan esim. oman kirjanmerkin kautta. Suosituin yksittäinen hakusana Googlen hakukoneen kautta tulleilla oli edelleenkin vitsit.
Käyttöjärjestelmät ja selaimet
Windows hallitsi luonnollisesti myös vuonna 2008 kävijöiden käyttöjärjestelmiä 94,4 %:n osuudella. Lukema on tosin pienentynyt joka vuosi. Vuonna 2007 Windows-käyttöjärjestelmä oli 95,5 %:lla käyttäjiä, joten Windows-käyttäjien määrä väheni noin yhdellä prosenttiyksiköllä lähinnä Macintoshin eduksi (osuus vuonna 2008 2,9 %).
Selainten osuudessa mentiin melko odotettuun suuntaan. Alla on esitetty vuoden 2008 selainjakauma viiden suurimman selaimen kesken. Prosenttiosuuden jälkeen on esitetty muutos prosenttiyksiköissä verrattuna vuoteen 2007:
- Firefox: 50,11 % (+3,53)
- Internet Explorer: 41,97 % (-3,76)
- Opera: 5,02 % (-0,59)
- Safari: 1,95 % (+0,75)
- Google Chrome: 0,38 % (+0,38)
Monen web-kehittäjän iloksi IE:n osuus on siis entisestään tippunut. Vuonna 2006 lukemat olivat vielä IE:lle 51,7 % ja Firefoxille 39,8 %. Nyt osat ovat siis vaihtuneet. Käytännössä moni IE:n käyttäjä on siirtynyt Firefoxin käyttäjäksi. Osan siivusta on myös ottanut Safari, kun taas Opera on loistavasta selaimestaan huolimatta menettänyt markkinaosuuttaan. Googlen uusi selain Chrome on jo kivunnut viiden parhaan joukkoon. Lohdullista on myös, että IE6:n osuus on tippunut entisestään, joka tietää helpotusta web-kehittäjille. Vuonna 2007 IE6 ja IE7 olivat vielä lähes tasoissa (51 % IE7:lle ja 48 % IE6:lle). Nyt Internet Explorer-selaimen käyttäjistä jo 69 % käyttää 7-versiota ja vain 30 % versiota 6.
Näyttötarkkuudet
Suuremmat näytöt valtaavat selvästi tilaa pienemmiltä näytöiltä. Kun vuonna 2007 kävijöistä 40 % käytti näyttöä, jossa resoluutio oli 1024 x 768, vuonna 2008 vastaava lukema oli n. 32 %. Käyttäjät ovat siis siirtyneet selvästi suurempiin näyttöihin. Noin 60 % käyttäjistä käyttää näyttöä, jonka tarkkuus on 1280 x 800 tai suurempi. 800 x 600 -resoluutio on käytännössä katoamassa - osuus on enää vain 1,5 %. Sivuja suunniteltaessa kannattaa siis entistä enemmän ottaa huomioon suuremmat näytöt (hyvin kapea layout näyttää tällaisella näytöllä hieman tyhmältä, jos layout ei skaalaudu mitenkään).
Vuoden 2008 uudistuksia
Vuonna 2008 uudistukset jäivät vähemmälle verrattuna vuoteen 2007. Alla merkittävimmät uudistukset:
- 01.01.2008: Mainostuloista 20 % lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Kohteena vuonna 2008 Suomen World Visionin katastrofirahasto.
- 08.03.2008: MVnetissä jo yli 200 tutkielmaa
- 11.08.2008: MVnetin tekijöiden uusi sivusto avattiin: Polkupyöräwiki - Uusi pyöräilysivusto
- 31.12.2008: Ulkoasun värit vaihtuivat ja keskustelupalsta uusiutui
Varsinaisia uusia artikkeleja ei juuri tullut (lähinnä pieniä parannuksia vanhoihin), mutta blogiin ilmestyi enemmän hieman pidempiä kirjoituksia. Alla poimittu muutama:
- 16.04.2008: TOP 10 parasta Firefoxin lisäosaa web-kehittäjälle
- 08.06.2008: PHP-koodausta tehokkaammin
- 14.06.2008: Hyödyllisiä IE-työkaluja web-kehittäjälle
- 12.12.2008: Johdatus Latexiin
Saas nähdä, mitä tämä vuosi taas tuo tullessaan. Jos sinulla on joitain hyviä ideoita, laita viestiä tämän kirjoituksen kommentteihin.
8 kommenttia
Tässä pieni kehitysidea: Saisikohan kävijämäärät nousuun, jos laittaisi nuo tutkielmat selvästi paremmin esille. Nyt ne vain löytyy tuolta sivun reunasta ja harvoin niitä edes huomaa. Ne ovat hyvin mielenkiintoisia, jos vain useimmin muistaisi käydä lukemassa niitä. ;) Esimerkiksi navigointi linkki paremmalle paikalle ja etusivulle sisältö osioon paremmin esille tms.
Kiva artikkelikatsaus.
PS: Googlen mainoksista saatuja rahoja ei kannata ilmoittaa julkisesti, vaikka säännöissä sitä ei erikseen kielletäkään.
Jyri: Miksi ei? Mitä haittaa AdSensen tulojen ilmoittamisesta on?
Ainakin hakukoneoptimoijat suosittelevat tätä. Tomi Hautamäki ainakin kehotti minua poistamaan nämä tiedot ja olla julkaisematta niitä. Hän on hakukoneoptimoinnissa melkoinen guru, joten luotan hänen sanaan. Hän itse asiassa tarjoaa minulle sitä sivutilaakin.
Ahaa. Noh, itse kuitenkin julkaisen nämä jo senkin takia, että tuloista osa menee hyväntekeväisyyteen. Ja onpahan muilla edes jotain vertailukohtaa, miten paljon tuloja on mahdollista saada näillä kävijämäärillä.
En kyllä itse keksi juuri mitään varsinaisia haittoja, jota tulojen ilmoittamisella olisi - paitsi jos haluaa pimittää ne verottajalta ;). Ehkä jos tulot olisivat pieniä AdSensessä ja yrittäisi hankkia mainostajia suoraan, tämä voisi olla haitaksi.
Joitain sivuja voisi “nostaa” esille. Eli MVnet näyttäisi etusivulle jossain kohdilla selkeästi suosituimmat sivut. Sivukartan mukaan kun sivuja on noin 310, niin se on aika paljon mielestäni (normaali kotisivukokoon verrattuna), joten olis joku “nostobanneri” sivuston kylkeen kätevä ;) Ja jos ei ole mikään mahdottomuus, niin vaikka jonkinsortin tarjoilijarobotti, mikä suosittelisi joitain sivuja luettavaksi (eli sellaisia, mistä käyttäjä on todennäköisesti kiinnostunu, kun hän selaa yleensä sivustoa). En tiedä auttaisko tollaiset…
Hyviä kehitysideoita esitetty. Pitänee jossain välissä miettiä tuota etusivua uudestaan.
Huomatkaa, että AWStats ottaa huomioon kaikki palvelimelta pyydettävät lataukset, kuten RSS-syötteet. Tätähän ei Google Analytics käsittääkseni osaa huomioida kävijä -ja sivulatauksissa.