MVnet logo

Blogi » Miksi lehtien kestotilaajia kustaan silmään?

  • Julkaistu 16. Tammikuuta 2009
  • Kirjoittanut: Jarmo Vestola
  • 2 kommenttia

Kirjoitin tähän blogiin jo lähes kaksi vuotta sitten artikkelin: Kestotilaus - lehtitilaajien vedätystä, jossa ihmettelin lehtien/mediatalojen röyhkeyttä ja menettelytapaa kupata uskollisia lehtitilaajia. Kestotilaajia kustaan silmään oli lehti mikä tahansa. Onko mikään muuttunut vajaan kahden vuoden aikana? No eipä tietenkään. Kaikkien tuntema tosiasiahan on, että "edullinen ja vaivaton" kestotilaus on varmin tapa maksaa lehtitilauksestaan maksimihintaa. Uudet tilaajat saavat lehden aina halvemmalla.

Jo liiketaloustieteen perusteissa opetetaan, että uuden asiakkaan hankkiminen on yleensä kalliimpaa kuin vanhan asiakkaan pitäminen. Lehteen sitoutuvien vanhojen kestotilaajien pitäisikin saada muutakin lisäarvoa tilaukselleen kuin isompi hinta :). Milloin näemme tilanteen, jossa uskollisia tilaajia vihdoinkin palkitaan jotenkin? Joku alalla töissä oleva voisikin vihdoin kertoa, mikä logiikka tässä on? Voiko tavallinen tallaaja muka olla mahdollisen taantumankin alla muka niin laiska, ettei kerran vuodessa jaksa soittaa asiakaspalveluun ja etsiä hyvää tarjousta.

Jottei kukaan maksaisi ainakaan Pelit- tai Pelaaja-lehdistä liikaa, niin pistetään tähän nyt sitten parhaat tarjoukset eri lehdistä. Nyt ei ainakaan pitäisi uuden ja halvemman tilauksen tekemisen olla liian hankalaa. Huomautan, että en ole Sanoma Magazinesin palveluksessa, vaikka useimmat lehdet ovatkin yhtymän kustantamia.

Tässä siis omasta mielestäni kiinnostavia lehtiä tarjoushintaan. Muidenkin kiinnostavien lehtien tarjouksia otetaan vastaan.