Blogi » Kokemuksia Futuronin web-hotellista
Kirjoitan nyt vielä loppukommenttini Futuron Internet web-hotellista. Ihan sitä varten, että jos joku on aikeissa hankkia web-hotellin Futuronilta ja kaipaa siitä kokemuksia niin kannattaa lukea tämä läpi. Joissain keskustelupalstoilla näkee paljon kehuja Futuronista: luotettava, paras hinta-laatu-suhde jne. En tiedä, ovatko nämä Futuronia kehuneet ihmiset vain olleen onnekkaita siinä, että palvelu on heillä toiminut hyvin vai onko web-hotelli ollut heillä edes kovin paljoa käytössä. Web-hotellin laadusta kun ei voi mielestäni sanoa juuri mitään, jos käyttää sitä vain johonkin harrastesivustoon, jossa itse vierailee suunnilleen parin viikon välein.
Itselleni jäi vähän negatiivinen kuva Futuronista. MVnet oli siis Futuronin palvelimella vajaat 4 kuukautta, jonka jälkeen vaihdoimme pois Futuronista Sigmaticiin kesken laskutuskauden (lue: MVnetin palveluntarjoaja vaihtuu - Hyvästi Futuron). Pääsyynä siirtoon olivat toistuvat katkokset, joista viimeisin oli 10 tuntia pitkä ja löi lopullisen niitin arkkuun.
En väitä, että Futuron olisi huono valinta halvaksi web-hotelliksi. Parempi sekin on kuin mainoskyllästetyt ilmasta kotisivutilaa tarjoavat palvelut. Eikä Futuron myöskään ole sen huonompi kuin muutkaan halpoja web-hotelleja tarjoavat suomalaiset yritykset. Laadukkaiden ja luotettavien web-hotellien joukkoon en vain Futuronia rankkaisi.
Kaikki kommenttini pohjautuvat tässä siis omiin kokemuksiini. Jollain muulla Futuron voi oikeasti toimia ihan hyvin. Mutta entäpä jos omalle kohdallesi sattuu yhtä paljon katkoksia kuin minulla? Jos kyseessä on yrityksen sivu, jonka toiminta riippuu paljon nettisivuista, ei paljoa naurata. Tiedän kyllä, että halvalla harvoin saa hyvää, mutta Futuronin kohdalla odotukseni olivat hieman korkeammalla muiden käyttäjien kommenttien perusteella ja sen perusteella, mitä Futuronin sivuilla lupaillaan.
Futuronin hyvät ja huonot puolet
Hyvää:
+ Nopea asiakaspalvelu varauksin (omiin viesteihini on vastattu nopeasti, mutta jotkut ovat valittaneet, että viesteihin on vastattu vasta muutaman uudelleenlähetyksen jälkeen)
+ Palvelun aktivointi oli ripeää
+ Silloin kun katkoksia ei ollut, sivut latautuivat suht nopeasti
Huonoa:
- Liikaa katkoksia ja tahmailua palvelussa
- Sähköpostin kulussa ongelmia
- Asiakaspalvelu voisi olla hieman ystävällisempää
- Tiedottaminen katkoksista ja ongelmista amatöörimäistä.
- Luvataan paljon sellaista, jota palvelu ei todellisuudessa ole (luotettava, uptime 99,99 %)
(Lue myös seuraava sivu)
Sivut: 1· 2
28 kommenttia
Sigmatic on kyllä hyvä valinta. Kaikki toimii mallikkaasti ja Sigmatic:n asiakaspalvelu on ihan omaa luokkaansa.
tuossa poiminta futuronin sivuilta. Uskomatonta tekstiä. Ketä kiinnostaa ovatko he juuri asentamassa ohjelmistoja. Ihme ettei paikan päältä tule reaaliaikaista selostusta, rss:ää tai voisivat lähettää ohjelmiston asennuksen vaikka podcastina tyyliin: ” Hei Pena, paina next, paina ok, joojoo hyväksy se lisenssi, paina install…” :)
http://www.futuron.org/status.html
TEKNISET TIEDOTTEET
08.11.2006 Palvelinta Host0 siirretään uuteen datakeskukseen, arvioitu aika on n. 5h johtuen datakeskusten välisestä matkasta. (170km)
–> 13:10 Datakeskus töpeksii siirron kanssa, pahoittelemme viivettä.
–> 17:30 Uskomatonta mutta totta, datakeskus on siirrossa onnistunut rikkomaan palvelimen. Asennamme juuri uudelleen ohjelmistoja ja katsomme kuinka paljon vanhasta järjestelmästä on palautettavissa. Korvaamme tämän kaikille palvelimella Host0 olleille asiakkaille myöhemmin ilmoitetulla tavalla, vaikkei vika olekaan meidän aiheuttamamme.
–> 09.11.2006 09:49 Palvelin on käyttökelvoton, yritämme palautusta datakeskuksen varmuuskopiosta, jos sellainen on saatavilla. Valitettavasti kuljetuksessa raid-varmennettu levyjärjestelmä on pettänyt, syytä tapahtuneeseen ei tiedetä.
–>10:30 Koska datakeskuksesta ei vielä ole saatu varmuutta asiaan, luomme parhaillaan uusia käyttäjätilejä peilatuille palvelimillemme. Lähetämme tunnukset mahdollisimman pian. Mikäli mahdollista niin varmuuskopion palautus suoritetaan uudelle palvelimelle.
–>15:30 Lue tiedotteemme oheisesta linkistä, mikäli et ole sitä saanut sähköpostiisi: TIEDOTE TAPAHTUNEESTA
–>19:20 Onnistuimme kaivamaan suurimman osan varmuuskopioita esille, saamme kiintolevyn paikoilleen huomenna jolloin pyrimme ne palauttamaan kaikkien toimivien osalta.
Niinpä. Olen seurannut mielenkiinnolla Futuronin toimintaa siitä lähtien, kun siirsin sivut sieltä Sigmaticiin. Ja täytyy sanoa, että onneksi siirsin. Todella amatöörimäistä toimintaa Futuronilta viimeaikoina. Itselleni on jäänyt hyvin negatiivinen kuva Futuronin toiminnasta. Jossain määrin toiminta on ollut jo surkuhupaisaa.
Ensinnäkin Futuronin keskustelufoorumi on nyt poistettu käytöstä. Virallinen selitys oli, että sen suosio ei ollut odotusten mukainen. Ylläri, että palsta poistettiin sen jälkeen, kun sinne alkoi tulemaan aivan asiallista kritiikkiä Futuronin toiminnasta.
Mielestäni he ovat nolanneet itsensä aika lailla. Ensin markkinoivat hyvin epäeettisellä tavalla palveluitaan Ammuu.comin asiakkaille, luvaten nopeaa ja luotettavaa palvelua juuri silloin, kun Ammuu.comilla oli ongelmia palvelintensa kanssa. Mutta kuinkas kävikään. Jokainen voi lukea lisää muiden asiakkaiden mielipiteitä tämä viestin linkeistä (2. sivu) ja miettiä, kannattaako palveluja Futuronilta ostaa.
futuron oli ihan hyvä web-hotelli vaan eipä ole enään. jotain firmassa on tapahtunut. viime aikoina katkoja on ollut viikossa enemmän kuin aiemmin vuodessa. olen nyt yrittänyt saada yhtä domainia käyttöön. tilejä on luvattu alkaa tekemään 9.11 ja luvattu, että admin tunnukset tulevat tuota pikaa. eivät vieläkään ole tulleet. vaikka olen lähettänyt sinne tusinattain meilejä ja palvelu on jo maksettu. pitää alkaa etsiä uutta kotia sivuillemme.
huomasin muutoin, että käyttäjäforum on poistettu futuronin sivuilta. onkohan sinne tullut liikaa negatiivista palautetta
Itsellä on kolme (!) eri domainia Futuronilla ja kaikki ovat toimineet hyvin verrattuna esim. Websign-GrooveMedian palveluihin. Sivut ovat toimineet. Kaikki ovat mini-hostingeja.
Käyttö on ollut harrastekäyttöä. Loistava on Cpanel.
Tiedottamista kannattaa tehdä aina, mieluummin turhaa kuin ei mitään! Lukee kuka jaksaa, mutta onpahan mitä lukea jos haluaa tätä.
Futuronin toiminta on hyvinhyvin epäilyttävää, omituista ja arveluttavaa markkinoinnista lähtien. Itse palvelu pelasi melko satunnaisesti, ja samoin harvakseltaan asiakaspalvelusta vastattiin v*ttuilevaan sävyyn sähköposteihin. Puhelimella en ole saanut miestä kiinni useista yrityksistä huolimatta.
Olen samaa mieltä tuosta asiakaspalvelun tasosta. Jos joku vastaisi kaupassa samanlaisesti kyselyihin, olisi tuon liikkeen myyjillä jatkuvasti silmät mustina);
Itse palvelu (=siis webhotelli) on kuitenkin toiminut kohdallani hyvin. Lieneekö syynä vähäinen liikenne sivustollani.
Futuron on mielestäni “hyvä ja halpa” kuten MV tuolla blogissaan kiertoilmauksella myös myöntää. Sigmaticia ja Futuronia on vaan niin vaikea verrata keskenään kun toisen hinta on yli kymmenkertainen.
Futuronilla on itselläni 4 kpl minipaketteja jotka ovat toimineet hyvin. Tuntuu että sähköposteja kadonnut matkalla muutaman kerran (se voi olla kenen syy tahansa)
mutta muita ongelmia ei ole esiintynyt. Kyllähän se pitäisi jokaisen tajuta, ettei 20 eurolla voi saada supermegapalvelua 300 euron edestä! Ei gigantistakaan saa toimivaa ja mahtavaa dikipoksia alle 500 euron, ne halvat on ihan sheissejä, mutta joillekin ne riittää silti
Itsellä yli kymmenen domainia Futuronilla ja kaikki toimineet hyvin alusta asti. Kokemusta parin vuoden ajalta. Että kelaappa sitä.
Eipä tässä ole ollut itselläni vasta kuin parisen kuukautta futuron käytössä. Hyvin on tähän asti pelannut, hirvittää oikein lukea tällaisia palautteita, jos alkaa itsellänikin temppuilemaan. Tuossa jo -kun näitä olin lueskellut- aamulla selasin webmailia (futuronin palveluun kuuluvaa) ja heitti muutaman kerran aikakatkaisun, kun ei saada palvelimeen yhteyttä. Hui, onneksi ei ollut kuin jokin hetkellinen piikki, joka sattui johtua työpaikan yhteydestäkin. Toivottavasti pelittää.
Futuronin palvelimia ollaan “siirtämässä” Suomeen. Itse estin oman palvelimen siirron. Saa nähdä loppuuko melkein jokapäiväiset selaimen timeout ilmoitukset.
Futuronia ovat myös jotkut parjanneet siitä, että heidän laskutuksensa ei aina pelaa. Tämän sain nyt kokea itsekin, kun he lähettivät minulle täysin olemattoman laskun. Futoronin web-hotellini irtisanominen kun tapahtui jo kesäkuussa 2007, mutta silti he lähettivät elokuussa laskun siirrosta suomipalvelimelle. Kaiken lisäksi laskussa oli maksuaikaa alle viikko, joka ei varmasti ole laillista. Lasku saatiin kyllä peruttua, mutta ei tämä hyvää kuvaa jättänyt.
Uskomatonta touhua tosiaan. Vuoden verran ollut Futuronin palvelu, ja kyllä huomaa että halvalla ei saa hyvää. Laskutusongelmaan sain tutustua pari päivää sitten: Sain 1.8. laskun suomalaiselle palvelimelle siirrosta. Laskulle annettiin maksuaikaa 14pv, mutta 26.7. alkaen! Siis oikeasti vain 9pv. Kaiken lisäksi olin lomamatkalla ja näin laskun vasta 10.8, eräpäivän jälkeen siis. Saapa nähdä tuleeko vielä jotain viivästyskorkoa (en kyllä maksa).
Samalla tilasin toiseksi vuodeksi Futuronin webhotellin, syynä halpa hinta. Palvelu on toiminut melko luotettavasti (pienehkön kävijämäärän ansiosta?), tosin hidastelua ja lyhyitä katkoksia on ollut parin viikon välein. Lisäksi on ollut muutama pidempi katkos, mutta niistä on jo aikaa. Mutta kuinka ollakaan, samana päivänä kun maksoin laskun seuraavasta vuodesta, oli sivustoni poikki 4 tuntia! Tulee väkisin mieleen salaliittoteoria: Futuron laittaa sivustot toimimaan kunnolla laskutuskauden viimeiset kuukaudet, jotta asiakas olisi tyytyväinen. Kun hän sitten tilaa seuraavan vuoden, sivustoa voidaan pitää alhaalla miten paljon tahansa.
Laskun maksuaika pitäisi olla aina kuluttajille vähintään 14 pv, vaikka se ei varsinaisesti laissa lue. Suora lainaus kuluttajaviraston sivuilta:
Neljäntoista päivän maksuaika ei perustu lakiin, kertoo lakimies Gunveig Planting-Visa Kuluttajavirastosta. Kuluttaja-asiamiehen kanta on, että asiakkaan on saatava laskulle noin 14 päivää maksuaikaa, jotta tälle jää aikaa reagoida esimerkiksi mahdollisiin virheisiin laskutuksessa. Postin kulkuun kuluva aika laskuttajan on otettava huomioon niin, ettei maksuaika sen vuoksi lyhene.
Yritys voi lähettää maksullisen karhukirjeen eli maksumuistutuksen aikaisintaan 14 päivän kuluttua eräpäivästä, jollei kuluttaja ole tänä aikana maksanut laskua. Muistutusmaksun perimisen ehtona on myös se, että kuluttaja on saanut asiasta laskun 14 päivää ennen eräpäivää.
Eli eivät tosiaankaan saa periä mitään ylimääräistä, jos sait laskusi liian myöhään.
Itselläni on nyt vuoden ajan ollut webhotelli Futuronilta. Halpa hintahan sinne houkutteli, varsinkin kun sain tarpeekseni Rackglobalin tökkimisestä. Sen jälkeen kun palvelin vaihdettiin kotimaiseen, minulta oli kadonnut kaikki viimeisen muutaman kuukauden aikana tehdyt muutokset. Otin yhteyttä tukeen ja saivatkin palautettua “jotain". Otin uudelleen yhteyttä, mutta sen jälkeen en ole enää saanut minkäänlaista vastausta lukuisista yrityksistä huolimatta. JA nyt sivuille ei pääse lainkaan. Ja tuo aikoinaan pystyssä ollut foorumi oli kyllä kaiken huippu. Heti kun foorumille alkoi sadella vikailmoituksia, ne sensururoitiin pois. Lopulta koko foorumi suljettiin. Säälittävää toimintaa. Pakkohan se on uskoa, ettei halvalla saa kuin paskaa. Eli PYSYKÄÄ LOITOLLA KYSEISESTÄ FIRMASTA.
Täytyypi kommentoida senverta että mulla on ainoastaan positiivisia kokemuksia futuronista. Palvelu on toiminu moitteetta ja asiakaspalvelu hoitanu hommansa ystävällisesti ja suhteellisen nopeasti kaikissa asioissa (kerran vaihtanu domainia, kerran oli virhe laskussa). Ainakin sen verta oon huomannu et ku ite muistaa sähköposteissaan sen asiallisuuden nii vastauksetkin on asiallisia ;)
Ja tällähetkellä futuronilla pyörii multa 5 eri palvelua..
Niin. Kyllä se taitaa joillakin toimia nuo futuronin palvelut. Satuin törmäämään osoitteeseen:
http://www.puskaradio.net/index2.php?item_id=129
Joka kertoo jotain ihan muuta.
Sivustollani oli phising ongelma ja se pistettiin kiinni. Sinänsä varmasti ihan oikein.
Mutta ei siitä mitään tule, että sivusto menee kiinni ja kun yrittää saada sivua jälleen pystyyn niin tuki ei joko vastaa tai sitten vastaa monen viestin jälkeen muutaman päivän viiveellä ja silloinkin niin harva sanaisesti, että ei aina saa selvää mitä minun odotetaan tekevän.
Me kaikki emme ole mitään atk ammattilaisia, joten ei todellakaan osaa puolesta sanasta arvata mitä tukihenkilö seuraavaksi odottaa minun tekevän.
Sitten kun pyytää lisäselvennystä niin taas odotetaan muutama päivä…
Joten arvaat, että harmittaa.
Teknisessä toiminnassa ei ollut mitään valittamista mutta tuki ongelmatilanteissa ontuu pahasti.
Toisekseen ei tullut ikinä lopuullisesti selväksi johtuiko tietomurto minun vai teidän suojausten puutteesta. En saanut mitään tukea siihen, että olisi yhteisen edun nimissä selvitetty miten sivusto saatiin sotkettua. Olen nyt palstoilta antanut itselleni ymmärtää, että te jätätte ehkä liian paljon vastuuta asiakaalle. Kyllä palveluntarjoajankin pitää oma vastuunsa kantaa siitä, että asiakkaan sivuille murtautudaan. Puhumattaakaan sitten sivuston jälleen toimivaksi saatamisessa.
Valitettavasti painoin lähetä nappia liian hätäisesti mutta selvennykseksi, että tuo edellinen viesti on kopio palautteesta, jonka lähetin Futuronille irtisanomisen yhteydessä.
H.
Olen yksi niistä “onnettomista” asiakkaista, jolla tuntui kaikki tökkivän. Itse vähemmän tietämättömänä tuli valittua yritykselle edullinen, monipuolinen webhotellipalvelu. Toiminta tökki alusta saakka, varsinkin, kun palvelin sijaitsi ulkomailla. Roskapostia tuli paljon, ja palvelin blokkasi usein minut itseni ulos, kesken asiakaspalvelutilanteita. Asiakkaamme saattoivat odottaa tuotteitaan, pelkästään siksi, ettei Futuronilta suostuttu palvelemaan ilmoitetuissa aikatauluissa. Puhelimeen ei ole vastattu koskaan! Vaikka olisi ollut ehkä “ostettavaa", myyntipuhelinhan se onkin. Ostimme jossakin vaiheessa suojausvarmenteen, mutta senkin Futuron kämmäsi. Se oli ilman www-etuliitettä. Uuttakaan ei kuulemma saanut, kuin vasta seuraavana vuonna. Ihme kyllä, kuinka sinnikkäitä olemmekaan olleet, ehkä kiireistäkin johtuen, mutta sinnittelimme vuoden. Saimme www-etuliitteellisen varmenteen ja se on toiminut “lähes” vuoden. Tässä vuoden aikana on ollut lukuisia palomuurin ulos kaupastamme potkaisemia asiakkaita, päiviä, joina ei ole voinut tehdä oikeasti kauppaa, ym. Nyt tuli kuitenkin viimeinen niitti. Näyttää siltä (en siis ole ihan varma), että ovat ostaneet taas tuon etuliitteettömän varmenteen ja käskevät meitä muuttamaan sivustollemme viittaukset oikein??? Eikä tässä kaikki. Yrityksemme ei ole saanut kohta viikkoon saanut sähköpostia, koska sähköpostimme on Futuronin mukaan päällisin puolin kunnossa. Pyytävät tekemään virallisen vikailmoituksen. Mitähän ilmoituksia lähes viikon jokaisena päivänä lähettämäni viestit ovat? Ilmeisesti jotain tervehdyksiä tai vast. Nyt siirrämme palvelumme muualle ja paikka onkin jo tilattu. Toivottavasti nyt onnistaa ja kaikki toimii moitteetta. Uskomatonta, kuinka kauan tällaista on sietänyt.
Yritykselle en tosiaankaan suosittelisi Futuronia, mikäli web-hotelli on tärkeä osa yrityksen toimintaa. Harrastussivustoilla tuo vielä menettelee, mutta ei yrityksille, joiden liiketoiminta on vahvasti sidoksissa palvelun toimivuuteen (esim. verkkokaupat) tai asiakkaat muuten paljon tekemisissä sivujen kanssa. Yritykset: kiertäkää Futuron mahdollisimman kaukaa. Yrityksille voin suositella itse esim. Sigmatic:ia, jonka palvelimilla MVnetkin pyörii. Ystävällistä asiakaspalvelua ja luotettava palvelu. Muutama kymppi vuodessa enemmän ei tunnu missään, kun ei tarvitse joka päivä tapella kaikesta.
Kyseinen sivusto on futuronilla. Ihan kohtuudella on toiminut, ainakin jos otetaan hinta huomioon. Se siirtolasku oli mielestäni lain vastainen koska se oli lähetetty ilman mitään eri tilausta. En maksanut. Uudet sivut on ihan kököt. palvelulistaanklaan en löytänyt mistään linkkiä, vaan jouduin sen etsimään googlella.
Futuron näyttää tosiaan uudistaneen sivustonsa. En itsekään hirveästi pidä uudesta ulkoasusta (tosin uusi ulkoasu on aina tottumiskysymys). Futuronin uudesta maskotistakin, Futumonista, voi myös olla montaa mieltä. Onko tuommoinen “nuijapää” hyvä maskotiksi? Ei kyllä osoita kovin suurta ammattitaitoa, jos ei sivustoa pystytä tekemään sellaiseksi, että se näyttää järkevältä, mikäli flash-tuki ei ole päällä selaimessa. Mikä ihmeen hinku aina tunkea noihin sivustoihin flashiä? Hinnastokin on muuttunut hieman kalliimmaksi, tosin halpishotelli tuo edelleenkin on.
Itse alan tympääntyä Futuroniin pikkuhiljaa. Useamman kerran päivässä oma sivusto tuntuu olevan alhaalla tai ainakin HYVIN hidas. Ja kun sivut on alhaalla, on sähköpostikin. Otin vähän aikaa sitten yhteyttä asiakaspalveluun, ja sain vastaukseksi että palvelinta vastaan hyökätään. Tuota satunnaista kaatuilua on kuitenkin tapahtunut jo melkein vuoden ajan, ja aikaisemmin kun asiaa kommentoin niin mitään vikaa ei kuulemma ollut olemassakaan… Yksi palvelin oli ollut nurin tuntikausia hyökkäyksen takia, mutta tietääkseni lähinnä vain tätä yhtä palvelinta vastaan oli oikeasti hyökätty.
Kohta olisi palvelun uusimisen aika, ja etsiskelen parhaillaan kohtuuhintaista vaihtoehtoa joka tukisi php:ta ja mysql:ää. Tämä sivusto on ilmeisesti Sigmaticilla, ilmeisesti on toiminut hyvin ja varmasti? Onko muita luotettavia mutta edullisia php/mysql vaihtoehtoja?
Antti: Itse olen ollut hyvin tyytyväinen Sigmaticiin ja nyt hieman yli vuoden sitä käyttäneenä voin hyvin suositella sitä. Katkoksia tai tahmailua ei ole juuri esiintynyt. Palvelimet ovat nykyään klusterissa, joten ei haittaa, vaikka yksi palvelin täysin hajoaisikin. Mielestäni Sigmaticin hinnat ovat ihan kohtuullisia (verrattuna esim. Nebulaan). Muita webhotelleja en viitsi suositella, kun ei niistä minulla ole omakohtaista kokemusta.
Tilasin 2 kuukautta sitten verkko-osoitteen ja maksoin heti laskun. Verkko-osoitetta ei ole vieläkään rekisteröity, vaikka olen lukuisia kertoja ollut maksulliseen asiakaspalveluun yhteydessä.
Asiakaspalvelu on maksullinen. Asiakas maksaa siis lisää, jos kyseinen yritys toimii virheellisesti. Kaiken lisäksi asiakaspalvelussa toimiva henkilö sanoi minulle puhelimessa suoraan, ettei voi auttaa. Ei myöskään suostunut kertomaan henkilöä, joka voisi auttaa. Toiminta asiakaspalvelua vai maksullista puhelinseuraa? Ei ainakaan asiakaspalvelua.
En todellakaan suosittele kenellekkään!
Tuntui kivalta vaihtoehdolta. Selkeät sivut ja selkeät palvelut. Tarvitsin lisätietoja, ei onnistu pitkällä sähköpostiviestiketjulla. Puheluita eivät halua soittaa ja mahdollinen asiakas joutuis maksamaan 1,95 ekua per minuutti. Törkeetä asiakaspalvelua.
Luovutin ja otin toisen vaihtoehdon tähtäimeeni. Sain ensimmäisellä puhelelulla kaiken tarvitsemani tiedon, heti ja kaartelematta. Hyvää jatkoa Futuronille!