Blogi » Kannettavan huolto InfoCarella - Hius näytön sisällä
Useimmiten netistä ei löydä kovin positiivisia kokemuksia eri laitteiden huolloista. Joskus laitetta ei ole huollettu laisinkaan tai takuuhuoltojen kanssa on saanut todella tapella. Niinpä itsekin varauduin jo pahimpaan, kun minun täytyi viedä kaksi vuotta vanha kannettavani huoltoon. Tämä oli samainen LG:n kannettava, josta kirjoitin parisen vuotta sitten. Viime vuoden lopussa kannattavaan oli ilmestynyt vika, johon ei usein törmää: näytön sisään oli mennyt hius ja vähän muutakin likaa (ks. lähikuva hiuksesta oikealla ja kuva näytöstä, jossa lika ympyröity punaisella). Hius ja lika olivat siis todella näytön sisällä, keskellä näyttöä ja eivät liikkuneet juuri mihinkään. Kaiken lisäksi koneen takuuaika oli juuri umpeutumassa.
Ilmoitin viasta LG:n tuelle sähköpostitse päivää ennen, kun takuuaika meni umpeen. Heillä oltiin myös hyvin ihmeissään viasta, mutta oltiin ymmärtäväisiä ja neuvottiin näyttämään konetta InfoCarella, joka hoitaa LG:n kannettavien huollot. Vaikka LG:llä sanottiinkin, että heidän puolestaan vika menee takuuajan piiriin, InfoCare kuulemma tekee aina lopullisen päätöksen, meneekö huolto takuuseen (valmistajalta saamiensa ohjeistuksien perusteella). En tosin saanut muiden ihmisten kokemusten perusteella InfoCaresta kovinkaan positiivista kuvaa (esim. DVD Plaza Forums > Infocare ja luokaton huolto). Kun tiedustelin InfoCarelta sähköpostitse, meneekö vika takuuseen, sain sieltä sen suuntaisia vastauksia, että vika ei välttämättä menisi takuuseen. He tosin mainitsivat, että lopullinen päätös tehtäisiin vasta, kun he näkevät koneen fyysisesti.
Noh, vuoden alussa kiikutin sitten koneen näytille InfoCaren asiakaspalvelupisteeseen Vantaalle. Onneksi matkaa oli sen verran vähän, että se taittui vielä pyörällä (20 km suuntaansa), joten ei tarvinnut sählätä postin kanssa. Paikan päälle saapuessani olin jo varautunut pahimpaan. Ajattelin, että tässä saisi nyt taas tapella takuuhuollon kanssa ja varmaan soittaa kuluttaja-asiamiehelle, että vian saisi takuuseen. Mutta kas kummaa, asiakaspalvelija oli todella ystävällinen ja huoltopäällikön kanssa he tulivat lopputulokseen, että totta kai tämä menee takuuseen. Yllätyin erittäin positiivisesti!
Sain tosin muutaman päivän päästä perään soiton InfoCaren huollosta, että koneen takuuaika oli mennyt umpeen. Totta oli, että takuuaika oli mennyt umpeen, kun toin koneen huoltoon, mutta ilmoitin viasta LG:lle ennen takuuajan umpeuduttua. Ilmeisesti huollossa oli tapahtunut jokin informaatiokatkos, joka annettakoon anteeksi. Huollon tilaa pystyi itse seuraamaan InfoCaren seurantasivulla koneen sarjanumeron perusteella (ihmettelen tosin, että tätä seurantapalvelua ei missään sen enemmin mainosteta). Kone oli huollossa tasan kaksi viikkoa ja se tuotiin huollettuna suoraan kotiovelleni. Kokonaisuudessaan hyvin ripeää ja ystävällistä toimintaa niin LG:ltä kuin InfoCarelta. En voi muuta kuin kiitellä. Näin se huolto pitääkin pelata.
Mitä tästä opimme? Ei siis kannata aina luoda mielipidettään netissä muiden kokemusten pohjalta. Toki on hyvä etsiä muiden kokemuksia, mutta on myös hyvä pitää mielessä, että usein ihmiset eivät kirjoita niin paljon positiivisista kokemuksistaan, mutta negatiivisia kokemuksia jaetaan sitäkin enemmän. Siksipä itse jaan tämän positiivisen kokemuksen.
3 kommenttia
“että totta tai tämä menee takuuseen” kaipaisi varmaan korjausta. Olen samaa mieltä, että positiivisia käyttäjäkokemuksia saa todellakin etsiä.
Niin, virheettömiä tuotteita ei tee kukaan eikä virheetöntä huoltoakaan ole olemassa, jos otetaan “faktat” esiin. Mikäli merkki on isompi ja mikäli huolto on isompi löytyy tarinaa myös netistä.
Pääasiassa isoilla huolloilla ja valmistajilla se fakta tiedossa, että kun tehdään paljon tapahtuu joskus virheitäkin. Virheiden välttämiseksi parannellaan prosesseja ja seurantaa, jolla laatu kasvaa.
Nämä hyvin harvinaisia ominaisuuksia kun puhutaan pienistä huolloista taikka valmistajista (on jopa markknoilla valmistajia joilla ei vasteaikavaatimuksia ole huollon suuntaan huoltosopimuksissaan eli huollot tehtävä kahden viikon kuluessa ja esim 95% huolloista kolmessa päivässä jne. Jos osaa ei tule parissa viikossa saa asiakas automaattisesti uuden jne)
Isoissa on kuitenkin hyviä puolia. laatu tasaisen hyvää ja prosessit viilattu kuntoon sekä tavaramerkillä että huollolla. Eli suurin osa tuotannosta että huolloista luistaa hienosti.
“Pienet pajat” korjaavat taikka valmistavat harvakseltaan yhtä hyvin kuin isot. Eikä ole varaa edes kunnon työkaluihin kuten esim värianalysaattoriin, jolla saadaan esim näytön värit kohdalleen (maksaa vissiin yli 15k€ Minolta CA-210 jne vastaavat).
Ihmisellä on tapana mollata tavaramerkkiä joka meni rikki varsinkin, mikäli ko. merkki ei ole eliittimerkki joka ryösti myös lompakkosi sisällön. Eli harvoinpa Ferrarin laadusta kukaan lähtee kirjoittelemaan vaikka huolto-ohjelma on massiivinen ja rikkoontuu silti useasti verrattuna kansanautoon. Ehkä vertaus ontuva mutta, joku ymmärtänee jujun.
Minulla oli kannettavan päälle mennyt nestessä, ja sen jälkeen se ei toiminut lainkaan. Vein koneeni myllypurossa sijaitsevaan liikkeeseen nimeltään Helsingin Verkkotalo. He tekivät heti tarkistuksen ja sanoivat mitä oli vikana, jätin koneen sinne korjattavaksi. Seuraavana päivänä soitettiin että kone on korjattu ja toimii. Korjaus kesti niin vähän aikaa,oli edullinen ja koneeni toimii vieläkin ihan täydellisesti! Suosittelen kaikille, ei niitä korjaukia ja huoltoja kannata pelotella, koska säästää siinä rahaakin kun korjaa vanhoja eikä osta aina uusii. http://www.verkkotalo.fi/