MVnet logo

Blogi » Gears of War vs. Halo 3 - jaetun ruudun kaksinpeli

  • Julkaistu 19. Joulukuuta 2007
  • Kirjoittanut: Jarmo Vestola
  • Ei kommentteja

Maailmassa on tuskin pelaajaa, joka ei olisi kuullut mitään Halo 3:sta tai Gears of War-räiskintäpeleistä. Molemmat ovat aikansa parhaita huippupelejä Xbox 360-räiskintäpelien rintamalla ja kestävät hyvin muutaman läpipeluukerran niin yksin kuin kaverinkin kanssa jaetulla ruudulla.

Kummatkin pelit loistavat hivenen eri osa-alueilla, ja kummastakin löytyy myös vikoja. Netti on pullollaan arvosteluja kyseisistä peleistä, joten niistä on turha alkaa tähän kirjoittelemaan. Ehkä riittää vain maininta, että itse omistan molemmat pelit ja olen niihin tyytyväinen. Ottamatta kantaa pelien väliseen paremmuuteen tai eroihin grafiikassa, tarinankerronnassa, tunnelmassa tai ylipäätään viihdyttävyydessä, niin yhdessä asiassa Gears of War on kuitenkin mielestäni Haloa parempi. Vastaus on jaetun ruudun kaksinpelin tekninen toteutus.
Gears of War kaksinpeli

Tekninen toteutus ei tässä nyt tarkoita tarkempaa tai sulavammin pyörivää grafiikkaa, vaan itse ruudun jakamista. Kummatkin pelit jakavat ruudun horisontaalisesti, mutta kun Gears of War täyttää koko ruudun, niin Halo 3 jättää reunoille mustat palkit. Telkkarin kuvasuhdetta muuttamalla kuvan pystyy kyllä venyttämään koko ruudulle, mutta se ei poista itse ongelmaa. Olisiko se nykypäivänä liikaa vaadittu, että kuvan voisi jakaa kuten parhaaksi näkee, vaikkapa sitten vertikaalisesti? Maailmassa on niin paljon muitakin ongelmia, että tästä asiasta nariseminen tuntuu lapselliselta.
Halo 3 normaalikuva 16:9
Halo 3 venytetty kuva

Nähtävästi en ole ainoa, jota tämä asia jossain määrin häiritsee. Esimerkiksi Joystiq:in sivuilta löytyy laajakuva-ongelmista lisää asiaa: Halo 3 split-screen wastes 16:9 HDTV edges ja BioShock widescreen issue